Hipàrquia

La primera feminista de la història, entiendiéndose feminisme com la crítica i qüestionament de l'assignació de rols socials sobre la base del gènere i la lluita contra el patriarcat, no va ser ni Christine de Pizan (1364) -com sostenia Simone de Beauvoir- ni Mary Wollstonecraft (1759); va ser Hiparquía (IV a.C.). Hiparquía va ser una gossa, única component femenina de la Secta del Gos i l'escola dels cínics grecs, deixebla de Diògenes de Sínope i companya sentimental de Crates. A més va ser ella, i no Hipatia (s. IV-V), la primera dona filòsofa de la història.

Lamentablement no es conserven en l'actualitat cap de les seves obres. Diògenes Laerci en parla en la seva famosa obra "Vida dels filòsofs més il·lustres" (VI, 2) dins l'apartat de Crates, el seu company sentimental, sent l'única dona citada com filòsofa en tota l'obra tot i que, quina sorpresa, sense tenir un apartat propi. Gràcies al lexicògraf grec Suidas (s. X) sabem que va escriure almenys tres obres: hipòtesi filosòfiques, Epiqueremas i "Qüestions sobre Teodoro l'ateu". Teodoro -filósofo cirenaico- va tenir una topada alguna cosa més que dialèctic amb Hiparquía a Atenes. Teodor no era molt partidari que Hiparquía assistís, per ser dona, als banquets amb Crates; segons ell només les heteres podien fer-ho. La menyspreava sobretot perquè es va dedicar a la filosofia. Pel que sembla durant un banquet a casa de Lisímaco, Hiparquía el va deixar en evidència. Teodoro li va preguntar si era ella la que havia canviat la filosa per la filosofia, al que Hiparquía li va contestar amb una pregunta retòrica si creia ell que havia fet malament en dedicar-li a l'estudi el que per la seva condició femenina li hagués correspost dedicar a les tasques domèstiques. Enfadat Teodoro, sembla ser que li va arrencar la roba intentant deixar-la en evidència, però igual que una Friné, la seva nuesa només va servir per justificar la seva acció. 

Hiparquía procedia d'una família benestant però aviat va abandonar, amb 15 anys, totes les seves riqueses i el seu poder social heretat per unir-se als cínics costat de Crates, vivint sense propietats, públicament. S'explica que Hiparquía i Crates van segellar el seu amor fornicant a les escales d'un portal públic, una cosa molt comú entre els cínics, que solien orinar i fins i tot masturbar-se en públic sense cap problema en base a la anaideia (manca del sentit del ridícul). El deixeble de Hipàrquia i Crates, Zenó de Cítion, va ser el fundador de l'Estoïcisme, corrent que advocava per la igualtat de sexes i l'amor lliure.

Hiparquía va rebutjar la cultura oficial atenesa que recloïa, excloïa i subordinava a la dona, expulsant-de l'espai públic, tant cultural, política com sociològicament. Participava de la vida pública i tenia "visibilitat", enfront de la "invisibilitat" femenina del moment. Va desafiar amb el seu comportament públic, el seu rebuig a la oikonomia i amb el seu interès intel·lectual, a una societat patriarcal, masclista i misògina.


Video amb més informació sobre aquesta gran dona: 















Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Comentari text Descartes

Aristòtil, Metafísica I 3, 983b. Comentari de text

Mite del carro alat